2016. május 2.

American Horror Story 1-4 évad kritika

Sziasztok, itt Mira!

Kicsit elúsztunk a bejegyzésekkel; mármint nem annyira, hogy például három hónapot kihagytunk, de szó ami szó, jó pár hete nem hagytunk magunk után életjelet (illetve Maffia tablete kicsit besokallt, most pihennie kell.)
Beszéljünk egy kicsit a bejegyzés témájáról, tartsunk pár Wiki percet, hogy felvilágosítsalak, miről is van szó. Kezdjünk is hát bele: AMERICAN HORROR STORY!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

A M E R I C A N
horror
StOrY



Az American Horror Story egy 2011-es Fox csatornán gördülő sorozat, ami eddig 5 évadig nézhető (illetve a hatodik évad napok kérdése, és felfedésre kerül, erről majd lent kommentben értesítek mindenkit, ha ezen belül is tudok valamit), főszereplője többek között Jessica Lange, Sarah Paulson és Evan Peters, de több évadban láthatjuk Taissa Farmigát, Chloe Sevigny-t, Denis O'Hare-t, és Frances Conroy-t is. 2011 óta óriási sikereket ért el, többek között Golden Globe-ot is. Nagy mennyiségű néző van külföldön, emellett belföldön is, sok American Horror Story-val foglalkozó blog/fic van, én például oda vagyok Miranda O. Connor blogjáért, a Born to Die-ért (lent linkelve). Na de térjünk is vissza a témára. A nagy nézettség Magyarországon belül online sorozatos oldalakról jön, és természetesen a Fox csatornáról is, amin minden csütörtökön megy/ment az American Horror Story. A legnézettebb évad eddig a Coven (Boszorkányok), és a Freak Show (Rémségek cirkusza) volt.
Az 5 évad, amiből áll a tésztánk, 5 különb történetet mesél el, ami többszörös átnézés után, de végül leesik, hogy ez az 5 évad valahol pár pontban összefügg (ahhoz képest, hogy mindegyik szinte más időben zajlik, van itt hatvanas évek, de 2015 is).
Az első évad a Gyilkos ház (Murder House) névre hallgat - főszerepet Dylan McDermott, Connie Britton, Jessica Lange, Taissa Farmiga, Evan Peters, Denis O'Hare és Frances Conroy áll. A szereplőkről pár szóban (spoiler!) Dylan egy nőcsábász apa, Connie Britton egy szellemördög-teremtménnyel várandós anyuka, Jessica Lange egy szerető anyuka, és egy elég titokzatos személy, Taissa Farmiga egy depressziós, eret vágó tinédzser, Evan Peters egy sorozatgyilkos pszchiopata, Denis O'Hare egy elég érdekes, fura múlttal rendelkező személy, és Frances Conroy pedig egy szeretnivaló, erkölcsös (:D) takarítónő a házban.
A sztori egyébként nem különös, van egy furcsa ház, amiben furcsa dolgok történtek, volt itt halál, öngyilkosság, lövöldözés, minden, amit el tudsz képzelni. A lényeg (spoiler!) annyi, hogy szellemek lakják a házat, mindenki, aki meghal benne, az ott is ragad, konkrétan az örökkévalóságig. Ha akarják, láthatóak lesznek, de ha arra szottyan kedvük, láthatatlanul borogatnak vázákat.
Az én véleményem erről az évadról, hogy az elején bár a téma elég klisésnek tűnt, tetszett, hogy apránként adagolták a sztorit, amivel izgivé vált, és a végére rá tudtam elég határozottan vágni, hogy ez igen, ez volt valami, és nem csak egy elcsépelt sztori egy gyilkos házról. Érdekes volt, hogy a szálak összefutottak és értek benne, de kitűnő volt az is, hogy mindig meg tudott lepni. Sosem éreztem azt, hogy haha, ezt tudtam, mert engem is nagyon megleptek az események.
A színészekről pedig ne is beszéljünk. Egyszerűen tökéletes a szereplőgárda, valahogy érzem azt, hogy összekattannak, és összezárja valami őket, tudjátok, mint egy kapocs, mindegyik kitűnően játszik és kapcsolódik egymáshoz, tökéletesen kiegészítik egymást, tehát tényleg, nem lehet unatkozni ezen. Illetve tetszett, hogy volt egy kicsi, némi horroros beütése is a dolognak. 10/9


A második évad az Asylum, ami tőmondatokban arról szól, hogy a Briarcliff elmegyógyintézetben a betegeket nagyon erősen fenyítik, bántalmazzák (a hatvanas években ez ,,normális" volt, vagyis inkább megszokott.) A főszereplő Sarah Paulson volt most, de feltűnt mellette Zachary Quinto (aki az előző évadban is benne volt, de nem volt lényegesebb szerepe.), Chloe Sevigny, Evan Peters, Jessica Lange is.
Sarah Paulson ebben az évadban egy leszbikus újságíró nőt játszott, Zachary egy pszchiopata sorozatgyilkost, Vérpofát, Chloe egy khm, khm, mondjuk ki szépen lassan kurvát, Evan Peters egy ártatlant, Jessica Lange pedig egy alkoholista nővért (apáca féle nővért). Ennek a sztorija annyira szövevényes, hogy több szálra is kell figyelni, tehát nem csak egy szempontból kell nézni, hanem többől is átt kel vizsgálni, mert ha egyetlenegyből nézed, sokszor nem esik le a tantusz, hogy ja, ez meghalt, vagy ja, hogy ez szerelmes a másikba, a másik meg az, hogy párszor kicsit el kell hagyni a realitásoddal, hiszen van benne pár rész, amihez kicsit el kell rugaszkodni a valóságtól. De ha ezektől eltekintesz, végül is ez egy fantasztikus évad, ami nagyon jól tekergeti a szálakat, néha összemossa, néha visszahúzza, vagy visszafejti, de legtöbbször sok sok porszem van minden egyes szálban, amit csak hosszas megvizsgálás után láthatsz csak (tudom, ezek a metaforák rémgagyik voltak, de okosnak akartam tűnni (§_§)
Illetve, megjegyezném hogy pokolian hiányzott Taissa ebből az évadból. Szerencsénkre a következő évadban benne volt.
10/8

A következő évad a Coven névre hallgat, amit nem nagyon magyarítottak le címileg, mert szerintük a Coven-nek magyarul is van értelme. Ez baromság, hiszen én speciel angolul sem értem a jelentését, mert oké, beírhatom a Wikibe hogy Coven, és bár kiadja, hogy úgy mire is hajaz, de szerintem ez semelyik angol/amerikai embernek nincs benne a kis szótárában. Így, én a Boszorkányok címet látom jóravalónak, bár nem mindig ezt a szót használják az évadra, úgy döntöttem, lekaksizom, magyar vagyok basszus, hát hadd legyen mán magyar címe. (=_=)
A Boszorkányok, a harmadik évad időben is a kétezres időkben játszódik, New Orleans-ban, egy nagy, fehér házban, amit sok sok éve olyan lányok lakják, akik felfedezték, hogy különleges erejük van. A Coven (füjj, de rosszul hangzik ez) egy amolyan boszorkányszekta, kiknek vezetője Cordelia Foxx láthatólag, de leginkább anyja, Fiona Goode uralja őket. Fiona egyébként a Legfőbb a boszorkányok közt, bár ez a legfőbb magyarosan elég csúnyán hangzik, inkább Supreme. Az évad gyakorlatilag a diákok életét mutatja be, pluszban még van benne egy fehér banya tanya vs. fekete banya tanya rivalizálás , amik bevallom nekem nem voltak olyan ijesztőek, és extraként meg van bolondítva egy LaLaurie-s szállal, aki egy 1600-as(?) rasszista nő volt, aki ütötte verte a négereket, hogy vérüktől fiatalosabb legyen. Szóval, ennek a Delphine LaLaurie-nak az életébe is kis belátást nyerhetünk, mert minden rész elején van egy kis visszajátszás az életéből, afféle visszaemlékezés, ami egyébként minden évadban volt, azt hiszem a negyedikig (?). A szereplők benne Jessica Lange, Sarah Paulson, Taissa Farmiga, Evan Peters, Emma Roberts, Frances Conroy, Kathy Bates, Denis O Hare, és Lily Rabe. Nekem az elején egyáltalán nem jött be az évad, hiszen bár az előzőek ijesztőek voltak, ez nem annyira, inkább a humorosságra ment, - és a kedvenc párosom, Taissa Farmigának és Evan Petersnek is olyan rossz karaktert és szerelmes sztorit adtak, hogy a beszélgetéseiknél párszor konkrétan belealudtam. (-__-)zzZ
De, hogy legyen valami pozitív, nagyon tetszett benne Kathy Bates, nagyon vicces beszédeket tolt, és Jessica Lange karaktere is olyan összetett volt, hogy mindegyik szereplő az összes évadból szégyenkezhet. De tényleg. Mármint, tényleg fantasztikusan játszik szinte mindenki akár bármelyik évadban, de amit itt Jessica Lange rittyentett Fiona Goode-dal, na, szóval az nem volt semmi. *3*
10/7 (amúgy nem direkt megy így lefelé XD)

A következő, és az utolsó évad, amit pontozok, nem más, mint a... FREAK SHOW! Magyarul Rémségek Cirkusza, ha jól tudom. Na és itt megdicsérem a magyarítást, nehogy azt higyjétek, hogy én valami rasszista magyarutáló kis faszi vagyok, esetleg ehhez hasonló XD
Mielőtt nekikezdek a kritikának, elmondanám, hogy nekem kétségtelenül ez volt a kedvenc évadom. Nemcsak, hogy sokszor röhögtem rajta, masszívan ijesztő is volt, és még a sztori is annyira összetett és összekattanó volt, hogy én is meglepődtem.
Ez az évad az 1960-as évakban játszódik, egy amerikai cirkuszban, ahol Elsa Mars (Jessica Lange) egy különös rémségekkel teli előadásokat mutat be a nézőknek (akikből kevés van, hozzátenném) de, [SPOILERTIME] később kicsit kiderül, ki is valójában, de nem ízig lében cukorka, édesmáz, meg csillámpóni fing ám. Egy gonosz, féltékeny lélek lapul az álca mögött, aki szeretethiányosabb, mint bármelyik rémség, és akármelyik cirkuszi mutatványt félreállítaná, hogy ő legyen a reflektorfényben [SPOILER VÉGE]. De megismerhetjük Jimmy-t is, aki a legtisztább a rémségek közt, hiszen hihetetlenül szomorú múltja ellenére mindig szíve lelkével imádja a szörnyeit (Evan Peters), egy új rémséget, (Sarah Paulson)kinek bár két feje van egy testen, olyan, mintha két lelket szorítottak volna belé, Darling anyukát, aki mindig a legjobbat akar a fiának, Jimmy-nek, (Kathy Bates), és még sok sok szörnyecskét, akik közül kettő is elhunyt a forgatás után, szóval nyugodjanak békében :)
A legtöbb szörny szívszorító múltjába pillantást szerezhetünk még, ami nagyon tetszett benne, és van még egy szál még, az egész évadban, aminek a neve; ,,finnwittrockizmus". És most egyáltalán nem túlzok. Ez a fiú akkora nagy színészkedést csapatott ebben az évadban, hogy az valami hihetetlen! Olyan élethűen eljátszotta a gőgös elkényeztetett fiút, hogy már párszor azt hittem, a valóságban is ilyen, szóval tényleg, egy mega respect neki, mert hú, tényleg. (×-×)
Oké. Ez az évad volt az, amitől sírnom kellett, sajnos többször is, ami nálam nagyon nagy szó, hiszen én nagyon ritkán sírok, szóval amikor nekikezdtem, megígértem magamnak, hogy igen. EZ az az évad, ami a világmindenség szétrobbanásáig a kedvencem lesz.
10/10

Igazából, szívem szerint a Hotel-t is véleményezném, de nem keveredtem még nagyon a szálaiba, mert ugyan megnéztem, kis idő után most vettem észre, hogy több részt is kihagytam belőle, szóval arról még nem tudok kritikát írni. T-T
Így a végére elmondanám, hogyha el akarod mondani a véleményed te is, nyugodtan leírhatod kommentben, várom ;)

Egyébként nagyon szeretem Miranda O. Connor blogját, nyugodt lélekkel less be hozzá; katt
Ha van valami AHS-val foglalkozó blogod, ficed, vagy bármid, nyugodtan írj, kirakom, ha kedved tartja.


mira coelt.

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Annyira jól összeszedted! Nagy tapsot Mirának! :)
    Egyébként én magam is óóóóóriási AHS fan vagyok, írok is egy fanfictiont az első évadról *reklám vigyorral kacsint* (The thantophobic boy, profilomra kattintva megtalálod), és egyszerűen imádom.
    Néha amikor látok egy képet Evanről, Taissáról vagy valamelyik színészről, egy pillanatképet a forgatásról, bármi ezzel kapcsolatosat, szó szerint könnybe lábad a szemem a gyönyörűségtől. Ez a sorozat volt az, amelyik megváltoztatta az életemet, új értelmet adott neki, ennek köszönhetően találtam meg a stílusomat, még a kedvenc előadómat is az AHS által ismertem meg.
    Rengeteg dolgot köszönhetek az American Horror Storynak. Egyszerűen imádom.
    Te is így vagy vele? Vagy csak én vagyok ennyire fanatikus? :)
    Egyébként a 6. évadról már írtak a creepyshake-en, itt a link: http://www.creepyshake.com/2016/08/01/american-horror-story-6-evad :)
    Nagyon jó bejegyzés volt, mééééég ilyet a Hotelről és (ha láttad) a Scream Queensről! ;)
    Ölel: Bogi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! :)

      Hű, már durván s blog zárása után tartunk, de csak most láttam, mit írtál. Sajnálom :(
      Először is nagyon köszönöm a véleményed, nagyon örülök, hogy tetszett! c:
      Hát, az úgy van hogy kiraknálak, de bő egy hónapja bezártunk, szóval így sanszos lenne. De mindenképp megnézem!
      Valahogy én is úgy érzek, abban a kivételben, hogy ha én Evan-t látom, a nyálamat kezdem csorgatni. :D
      Illetve, már a 6. évadról... nekem nagyon tetszik! Tök érdekes, bár azért az rohadt jó, hogy máris meghalt Evan... :D Kis béna Rory-m. Na mindegy, szerintem nagyon fordulatos, és izgulok a részek végén, és tetszik a téma is! :)
      (Ui.: most néztem újra a Hotelt, írnék ám arról is, de elvileg inaktív vagyok, szóval így nehézkes lenne :D Láttam a Scream Queenst is, kedveltem, sokat nevettem rajta, most kezdtem a második évadját, és bátran kijelenthetem, hogy #teamchaneloberlin <3)

      Nagyon köszönöm hogy írtál, és megígérem, szólok, ha bármilyen kritikát írok az ötödik évadról, vagy a Hotelről.

      Sok sok puszi,
      Mira C.

      Törlés